2013. október 8., kedd

Ügyintézés - London style

Már annyit ígértem, hogy írok erről, ha már én is olyan sok jótanácsot kaptam a már kint lévőktől, mielőtt kijöttünk. Az alábbiak szigorúan szubjektív, saját tapasztalatokon nyugvó megjegyzések. Felelősséget nem vállalok, ha valakivel valami másképp történik. :)

Útiokmány

Röviden összefoglalva, Én, mint egy EU tagország állampolgára, jogosult vagyok(még kac-kac) szabadon mozogni és munkát vállalni az Egyesült Királyságban. Elvileg fényképes igazolványra van szükség (személyi, jogosítvány), de gyakorlatilag elengedhetetlen az útlevél. Fontos, hogy legyen és legalább 1-2 évig még érvényes legyen a kiérkezés után, hogy emiatt ne fájjon a fejed.
Nálam az állás interjúknál is mindenhol ezt kérték el, direkt így, hogy passport. Nem ID, nem Drivers Licence, hanem passport.

Állás

Apropó álláskeresés. Érdekes kérdés, más nevében nem nagyon tudok nyilatkozni. Az én tapasztalatommal és végzettségemmel 4 nap alatt találtam olyan pozíciót, amit jelenleg jónak tartok. Nem nagyképűség, tény. Az önéletrajzom szépen szerkesztett, angol tanár által korrektúrázott, nem kamu, semmi valótlan nincs benne, de szépen van tálalva. Ez fontos. A cover letter-t szintén angol tanárral nézettem át, többfélét is írtam, mindenhova igyekeztem a megfelelőt elküldeni. A fénykép direkt az álláskereséshez készült, business ruci, széles mosoly, jó fények. :) Szerintem mindennek ez az alapja.
A munkáltatónak ez az első benyomása rólam, ha ez nem tökéletes, akkor később nehéz szépíteni, tehát megéri energiát fektetni bele. Ja, nem nagyon szeretik már a 6 oldalas europass önéletrajzokat. Max két oldal, semmi sallang, referencia kérésre.
Én egy barátok által ajánlott oldalon, a caterer.com-on kezdtem el munkát keresni. Elég jó állásokat hirdetnek, rengeteget, regisztrálni lehet, szűrve kapod meg a hirdetéseket, megbízható oldal, Gordon Ramsey-től a Hyatt-ig mindenki hirdet rajta. A taktikám szerint minden szimpatikus állásra elküldtem a jelentkezésem, de felülről céloztam, vagyis csak olyan állásokat, amik luxus szállodában vagy étteremben legalább waitress (felszolgáló) pozíciók voltak. Magyarul segédfelszolgáló, barista, pultos és hasonló állásokat nem céloztam meg. Kb 15 személyes interjút egyeztettem le (ahogy már írtam, a végén már nem mentem el, de írtam egy levelet, hogy megmaradjon a "jó viszony", sosem lehet tudni). Hihetetlen, de még 2-3 hét után is jelentkeztek, szóval ha egyből nem írnak vissza, nem kell megijedni.
Tapasztalatom szerint nem nagyon zavarja őket, ha új vagy, gondolom sok ilyennel találkoznak, úgyhogy ha tudod, miket kell elintézned, és jelzed nekik, hogy dolgozol rajta, és folyamatosan küldöd az infokat, nincs gond.

Telefon

Elengedhetetlen egy angol telefonszám. Ezt nagyjából bárhol lehet kapni, a SIM kártya ingyenes, a feltöltés általában minimum 10 font, nyilván a tarifák nem ennél a legkedvezőbbek, de kezdetnek megteszi. Mi az O2-nál vettük, 500 MB adatforgalom is volt benne, ez megmentette az első három hetünket. Azóta vodafone előfizetésre és új telefonokra váltottunk, ez jóval drágább, kb 35-40 font / hó, de korlátlan sms, telefonálás és egyelőre korlátlan internet (majd 6GB később) is jár hozzá, így azért eléggé megéri.

Közlekedés

Oyster Card. Egyszer meg kell venni, majd minden állomáson fel lehet tölteni (ha regisztrált, akkor online is) automatákból, vagy a jegypénztárnál. Zónákra lehet venni, és legfőbb ismertetője, hogy nagyon drága. :) Mi a négyes zónában lakunk, én az egyesbe járok dolgozni, Gábor a kettesben tanul, havi szinten kb 300 font a kettőnk bérlete, még úgy is, hogy ő diák, viszont egyelőre hetit veszünk, így valamivel drágább ugyan (kb 20 fonttal fejenként), de egyelőre, amíg nem vagyunk tisztában az anyagiakkal (fizetésem, kiadásaink), addig így jobb. így 73 font hetente, ami nem kevés. Ezzel az 1-4 zónában bármin, bármikor, bármennyit lehet közlekedni. Overgrounddal, undergrounddal és busszal is szoktunk járni, úgyhogy ez van. Lehet, hogy sok, de legalább szolgáltatás, utastájékoztatás, pontosság és kiszámíthatóság is jár hozzá.

Lakás keresés

Miután megérkeztünk, a lakáskeresés töltötte ki a legtöbb időnket az állásinterjúk után.
Nos, erről nem szeretnék beszélni. Nekünk nem volt szerencsénk egyik hirdetős oldallal sem, az easyroomate-tel kifejezetten szívtunk, megbízhatatlanok voltak a hirdetők, a spareroom épp akkor omlott össze, a gumtree tele volt régi hirdetésekkel, szóval otthonról jött a füles, a magyar srác hirdetése, akinél most lakunk. Magyarul: szerencsén múlik az egész.
Az ügynökségek elsőre nehezen szerződnek, mivel nincs sem bankszámlatörténeted, sem semmid itt, így még ha valami csoda folytán tudsz is azon keresztül bérelni, az biztos nem lesz olcsó. Általában 6 heti lakbért kérnek előre, plusz esetleg ügynökségi díjat. minimum 1000-1500 font, ha nem több, és fél vagy egy éves szerződést írsz alá. Fejenként 3-400 fontot simán elkérnek egy szobáért havonta, és akkor ez mondjuk a már nem patkánytanya, de a luxusvillától igen messze álló kategória.
Ez ügyben tehát leginkább sok sikert tudok kívánni, jó tanácsot adni nem.

Bankszámla

Ahhoz, hogy kapj fizetést, bankszámla kell, ahhoz, hogy bankszámlád legyen (többnyire) NI number kell, ahhoz, hogy bármelyik lehessen, lakcím kell, és így tovább és így tovább. Ördögi kör.
Mi a Lloyds-nál nyitottunk számlát. Gábor ugye tanuló, részéről az iskola által adott igazoló levél elég volt, nekem a munkahelyem adott egy ugyanilyet, így nem kértek NI numbert. A Barclays-nál NI numbert kérnek, a Santandernél fogalmuk sem volt, hogy diákkal mit kell csinálni, a NatWest nem volt szimpatikus, a Hallifax szintén nem, szóval így jutottunk el a Lloyds-hoz, ahol kedvesek, gyorsak és segítőkészek voltak, a bankkártyák pedig megjöttek 3 nap alatt, a bankszámla pedig azonnal elérhető volt, online is. Fontos, hogy bármilyen igazoló levél van nálad, az aktuális címednek kell rajta szerepelnie.
Ja, ingyenes. Értsd: ingyenes. Nincs számlavezetési díj, tranzakciós díj, anyámkínja díj.

NI number

Az interjúra egy telefonszámon kell jelentkezni, ahol a lakcímed alapján meghatározott helyre adnak egy interjú időpontot. Nekem az első időpontot rögtön a telefonbeszélgetés másnapjára adták, de mivel pont aznap kezdtem, nem tudtam elmenni, így új időpontot kértem, és az 3 hét múlva, most hétfőn volt esedékes. Ha nem jó az időpont, mindenképp le kell mondani, és újat kell kérni, és ezekről egy nap alatt levélben is értesítenek, amit el kell vinni az interjúra. Útlevelet és ugyanezt a munkahelyi levelet kérték tőlem, amit a bankban is. Feltettek pár kérdést (házas vagyok-e, változott-e a nevem valaha, minek jöttem ide, mikor jöttem, hol lakom, hol laktam, ilyesmiket), majd kb 25 percig maguknál tartották az útlevelem, aztán visszaadták, kaptam egy tájékoztatót, hogy ha kérdésük lesz még, majd keresnek, addig pedig a következő 2-4 hétben várjam, hogy hogyan döntenek. Ha úgy döntenek, hogy megérdemlem, megkapom az életre szóló national insurace number-t, és ezzel elvileg a hivatalos dolgok le is vannak tudva.
Még egy orvost kell majd keresni, illetve feltérképezni, hogy ezek hogyan működnek itt, de ezt majd akkor, ha meglesz a hőn áhított NI number.

Remélem hasznos voltam. :)




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése